Google Keyword Planner چیست؟
فروشگاههای آنلاین همواره به دنبال روشهایی هستند تا مشتریان بیشتری جذب کنند و تجارت خود را رونق دهند. یکی از بهترین راهکارها برای افزایش فروش دستیابی به رتبه خوب در نتایج جستجوی گوگل است. به این منظور لازم است که یک برنامهریزی حرفهای برای بهینهسازی سئو و تولید محتوا وجود داشته باشد.
تحقیق درباره کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت سایت یکی از مراحل پایه برای انجام سئو محسوب میشود. به طوریکه اکثر کارشناسان معتقدند نقطۀ آغاز تمام کمپینهای بازاریابی دیجیتال، کیورد ریسرچ است.
اگر به تازگی سایتی را راهاندازی کردهاید و به دنبال کلمات کلیدی مناسب برای رتبه گرفتن در نتایج جستجوی گوگل هستید، ابتدا باید بدانید که کاربران چه واژههایی را جستوجو میکنند. یافتن کلمات کلیدی یک حوزه به دلیل گستردگی بسیار و دیتاهای فراوان از توان انسان خارج است و نیاز به ابزارهای قوی دارد.
گوگل کیورد پلنر یا Google Keyword Planner ابزاری کارآمد است که میتواند در این رابطه به شما کمک شایانی نماید. این ابزار آمار دقیقی را در اختیارتان قرار میدهد تا با بررسی آن قویترین کیوردهای مرتبط با زمینه کاری خود را پیدا کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با مفهوم Google Keyword Planner چیست؟ و نحوه استفاده از آن به طور کامل آشنا شوید.
با Google Keyword Planner آشنا شوید
کلمات کلیدی ایدههایی هستند که توسط کاربران برای جستوجو درنظر گرفته میشوند. این واژهها در واقع رابط بین کاربران و سایت به شمار میروند، پس در صورتیکه درست و اصولی انتخاب شوند، ترافیک بسیاری را به سمت وبسایت میکشانند. با توجه به این مطلب طبیعی است که وبمستران بکوشند تا بهترین واژگان کلیدی را بر اساس زمینه فعالیت خود بیابند. یکی از قویترین ابزارهایی که به منظور پیدا کردن کیوردهای مناسب طراحی شده، Google Keyword Planner است.
Google Keyword Planner چیست؟ گوگل کیورد پلنر قسمتی از پلتفرم Google Ads است که از طریق آن میتوانید کلمات کلیدی حوزه کاری سایت خود و سایتهای رقیب را شناسایی و آنالیز کنید. پس از اینکه تنظیمات دلخواه خود را انجام دادید، قادرید از عبارات کلیدی منتخب خروجی بگیرید و آن را در نرمافزار Excel مورد بررسی قرار دهید. به طور کلی از Google Keyword Plannerدر موارد زیر استفاده میشود:
- این ابزار کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما را نشان میدهد تا از طریق آن بتوانید میزان ترافیک ارگانیک وبسایت خود را افزایش دهید.
- امکان تحلیل و بررسی عمیق کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار میدهد.
- میتوانید فهرستی از عبارات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را بیابید؛ سپس تعیین کنید که هر واژه برای کدام صفحه بهترین عملکرد را به دنبال دارد.
- این ابزار مقدار سرچ والیوم، سطح رقابت واژگان و هزینهای که تبلیغکنندگان صرف میکنند را در دسترس شما میگذارد.
درک رقابت بین کلمات کلیدی کمک میکند که بهترین استراتژی را به منظور بهبود رتبه در نتایج جستوجو پیش بگیرید. در ادامه به مزایا و معایب این ابزار پرداخته میشود.
مزایای Google Keyword Planner
گوگل کیورد پلنر مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها را میتوانید در زیر ببینید:
- این امکان را در اختیار شما قرار میدهد که واژگان کلیدی مورد نظر را در بازههای زمانی مختلف بر اساس حجم سرچ تجزیه و تحلیل کنید.
- قابلیت اعمال فیلترهای متنوع بر روی کیوردها و اعمال تنظیمات بر اساس موقعیت جغرافیایی، تاریخ و… از دیگر محاسن Google Keyword Planner هستند.
- از طریق این ابزار میتوانید در نتایج جستوجوی رتبه بهتری دریافت نمایید.
- امکان تهیه خروجی از دادهها در قالب نرمافزار Excel را فراهم میکند.
معایب Google Keyword Planner
گوگل کیورد پلنر یک ابزار کاربردی برای تحقیق و بررسی کلمات کلیدی است، اما جوانب منفی نیز دارد. مهمترین معایب این ابزار عبارتند از:
- ابزار Google Keyword Planner به کاربران اجازه دسترسی با آیپی ایران را نمیدهد.
- به دلیل وجود یکسری سیاستهای خاص کشور ایران در لوکیشن آنالیز این ابزار وجود ندارد. بنابراین دادههایی که درباره سایتهای ایرانی ارائه میدهد، ممکن است صددرصد دقیق نباشند.
- آمار دقیق زمانی اعلام میشود که کاربر دارای کمپین فعال در گوگل ادز باشد که این روش نیاز به پرداخت هزینه دارد.
- نکته منفی دیگر این است که در صورت فعال بودن وی پی ان، گوگل متوجه آیپی ایران میشود.
از Google Keyword Planner رایگان استفاده کنید
خب تا اینجای کار متوجه شدید که Google Keyword Planner چیست؟ نکته جالب در مورد این ابزار این است که میتوانید به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینهای به آن دسترسی داشته باشید. البته برای بهره بردن از قابلیتهای منحصربهفرد آن لازم است که ابتدا یک حساب کاربری در گوگل ادز داشته باشید. در ادامه مراحل ساخت اکانت برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیان میشود.
چنانچه از قبل حساب Adwords ندارید، نخست باید یک حساب کاربری راه اندازی کنید. فقط کافی است مراحل را به ترتیب دنبال کنید و اطلاعات بیزینس خود را وارد نمایید. به این نکته دقت داشته باشید که برای استفاده از امکانات Google Keyword Planner هیچ احتیاجی به کمپین فعال ندارید. اما ضروری است که حتما Google Adwords را راهاندازی کنید.
مراحل ساخت اکانت رایگان برای Google Keyword Planner
برای ساخت یک اکانت گوگل وارد سایت گوگل ادز با آدرس اینترنتی Ads.google.com شوید؛ سپس دکمه Start Now را برگزینید. نکته مهم این است که برای استفاده از قابلیتهای گوگل کیورد پلنر باید از IP خارجی استفاده کنید.
روی دکمه Start Now کلیک نمایید تا به صفحه ورود هدایت شوید. اگر دارای اکانت گوگل هستید، آن را در صفحه نمایش داده شده وارد کنید. اگر هم در گوگل حساب کاربری ندارید، باید روی Create account بزنید و یک اکانت جدید بسازید.
بعد از ساخت اکانت و ورود به آن با صفحهای مطابق شکل زیر روبرو خواهید شد. در این صفحه از شما خواسته میشود که یک کمپین Adwords بسازید. این فرآیند پولی است و نیاز به پرداخت هزینه دارد. حال برای اینکه بتوانید این مرحله را دور بزنید و هیچ هزینهای پرداخت نکنید، مطابق با روشی که در ادامه آموزش داده میشود، عمل نمایید. همانطور که در شکل زیر میبینید، روی گزینه Switch to Expert Mode کلیک کنید.
صفحهای مطابق با تصویری که در زیر میبینید، به شما نشان داده میشود. در این صفحه روی لینک Create an account without a campaign بزنید تا نیاز به طی کردن مراحل ساخت کمپین نداشته باشید.
ty
اکنون باید اطلاعات کشور، واحد پولی و همچنین منطقه زمانی را به دقت وارد نمایید. این کار را بر اساس IP کشوری که استفاده میکنید، بنویسید.
در مرحله بعد روی دکمه EXPLORE YOUR CAMPAIGN بزنید تا بتوانید محیط ابزارGoogle Keyword Planner را ببینید.
حال صفحهای در اختیار شما قرار میگیرد که باید روی علامت آچار در بخش بالایی آن کلیک نمایید. سپس روی گزینه TOOLS & SETTINGS بزنید و از منوی ظاهر شده به بخش Planning بروید. در قسمت سمت چپ منو آیتم Keyword Planner را انتخاب کنید.
خب اکنون موفق شدید به صورت رایگان گوگل کیورد پلنر را در دسترس داشته باشید و از آن برای آنالیز کلمات کلیدی کمک بگیرید.
آموزش کار با ابزار Google Keyword Planner را یاد بگیرید
کار با Google Keyword Planner پیچیدگی چندانی ندارد. با توجه به آموزشی که در ادامه بیان میشود به راحتی میتوانید از این ابزار استفاده کنید. پس از اینکه وارد پنل کیورد پلنر میشوید دو گزینهDiscover new keywords و Get search volume and forecasts را میبینید.
این دو آیتم در واقع دو راهکار کاملا متفاوت برای یافتن کلمات کلیدی هستند. شما باید با توجه به نیاز خود از طریق یکی از این گزینهها عبارات کلیدی را پیدا کنید و آنها مورد بررسی قرار دهید.
شناسایی کلمات کلیدی جدید (Discover keywords) چگونه است؟
چنانچه هیچ اطلاعاتی درباره کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کسب و کار خود ندارید و نمیدانید که مخاطبان شما از چه واژههایی برای سرچ استفاده میکنند، گزینه Discover keywords بسیار راهگشا است. پس از اینکه طبق شکل زیر روی گزینه Discover new keywords کلیک کردید، دو بخش Start with Keywords و همچنین Start with a Website به شما نشان داده میشود.
از طریق بخش Start with Keywords میتوانید واژگان مورد نظر خود را به منظور پیدا کردن کلمات کلیدی وارد کنید. این آیتم به شما اجازه میدهد که حداکثر ۱۰ عبارت را در این بخش بنویسید. بهعنوان مثال اگر فروشگاه آنلاین شما در زمینه فرش ساعت هوشمند است، کلمات را میتوانید به صورت شکل زیر انتخاب نمایید.
البته به این نکته توجه داشته باشید که زبان را روی گزینه Persian و موقعیت مکانی را نیز روی All location تنظیم کنید. سپس گزینه Get Results را برگزینید تا ابزار کیورد پلنر لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را به شما نشان دهد.
آیتم دیگری که در عکس بالا وجود دارد، گزینه Start with a Website است که با کلیک بر روی آن قادر خواهید بود آدرس سایتهای رقیب را وارد کنید. در این حالت ابزار کیورد پلنر گوگل آدرس سایت وارد شده را بهعنوان یک منبع درنظر میگیرد و کلمات کلیدی مرتبط با آن حوزه را در دسترس شما میگذارد.
از این بخش Google Keyword Planner میتوانید برای آنالیز سایتهای رقیب استفاده کنید. این کار باعث میشود که از آنها ایدهها بگیرید و از نتایج حاصله برای ارتقاء سایت خود بهره برید.
با ارائه حجم جستجو و پیش بینیها برای کلمات (Get search volume and forecasts) شروع کنید
پس از درک مفهوم Google Keyword Planner چیست؟ و آشنایی با آیتم Discover new keywords، زمان آن رسیده که روش کار با گزینه Get search volume and forecasts را نیز بیاموزید.
همانطور که قبلا گفته شد، ابزار کیورد پلنر گوگل دو آیتم مختلف را برای پیدا کردن واژگان کلیدی در دسترس شما قرار میدهد. اگر از مسیر Get search volume and forecast پیش بروید، با تصویر زیر روبرو میشوید.
شما باید عبارات مورد نظر خود را در باکس نشان داده شده وارد کنید؛ اابته پس از نوشتن هر کلمه آن را توسط ویرگول از هم جدا نمایید. این کار را میتوانید با فشردن دکمه Enter هم انجام دهید. در انتها هم روی گزینه GET STARTED کلیک کنید تا به صفحه بعد هدایت شوید.
اگر به نتایجی که در دسترس شما قرار میگیرد، کمی دقت کنید، متوجه خواهید شد که در اینجا نشانهای از عبارات پیشنهادی نیست. بلکه شما تنها میتوانید قیمت هر کلیک واژه و میزان حجم جستوجوی ماهانه را ببینید. از اینرو توصیه میشود زمانی از آیتم Get search volume and forecasts استفاده کنید که از قبل لیست کلمات کلیدی را در اختیار داشته باشید.
هزینه کلمات کلیدی یکی از فاکتورهای مهمی است که باید برای استراتژی سئو سایت خود درنظر بگیرید. خوشبختانه، این ابزار منحصربهفرد میزان هزینه تبلیغات را برای هر واژه به طور دقیق نشان میدهد. از اینرو به راحتی میتوانید عبارات کلیدی متناسب با بودجه خود را برگزینید.
کلمات کلیدی را از گوگل کیورد پلنر استخراج کنید
همانطور که میدانید پیدا کردن کلمات کلیدی ارزشمند یکی از مهمترین اصول سئوی سایت محسوب میشود. زیرا یک محتوا حتی اگر بسیار باکیفیت باشد، بدون کیورد مناسب نمیتواند رتبه خوبی در موتورهای جستوجو به دست بیاورد.
از جمله بهترین ابزارها برای استخراج کلمات کلیدی گوگل کیورد پلنر است. در بخشهای قبلی به طور کامل متوجه شدید که Google Keyword Planner چیست؟ حال برای اینکه بتوانید از این ابزار به صورت بهینه بهره ببرید، لازم است که آن را متناسب با زمینه فعالیت سایت خود شخصیسازی نمایید. این کار را میتوانید به کمک قابلیت Customize your search انجام دهید. ایجاد فیلتر برای واژگان مرتبط از طریق تنظیم میزان جستوجو در هر ماه، هزینه هر کلیک یا همان cpc و… انجام میگیرد.
میزان سرچ یک عبارت نیز از گزینه google adwords نشان داده میشود. زمانیکه عبارت google adwords را وارد نمایید، با استفاده از آموزش زیر میتوانید کلمات کلیدی استخراج شده را تفسیر کنید.
A: بیانگر این است که google adwords در طول یک ماه گذشته با چه حجم و تعدادی توسط کاربران سرچ شده است.
B: این گزینه میزان سطح رقابت واژه کلیدی را نشان میدهد. گزینهLow بیانگر این است که میزان رقابت در این عبارت کم بوده و رقبای زیادی ندارید. گزینه High نیز حاکی از آن است که رقابت شدیدی بر سر واژه وجود دارد، به همین دلیل کار سختی پیشرو خواهید داشت.
C: اطلاعاتی در رابطه با میانگین هزینه هر کلیک را در اختیار شما قرار میدهد.
D: این آیتم کلمات کلیدی مشابهی که کاربران استفاده کردهاند، را لیست میکند؛ از جمله این موارد عبارات کلیدی بلند هستند که رقابت کمتری دارند.
E: با کلیک بر روی این گزینه میتوانید کلیه کلمات کلیدی پیشنهاد شده را در قالب فایل .csv دانلود و ذخیره نمایید.